Cue China
Het is niet overdreven om te zeggen dat het werk van Chinese fabrieksarbeiders “het weefsel van ons leven” vormt. We lopen rond in de kleding die zij maken, de hele dag lang staren we naar schermen die zij in elkaar zetten, onze communicatie wordt verzonden door de circuits die zij solderen. Deze onbekende arbeider komt nu door deze projectie vlak voor je neus. Wat zou er gebeuren als, na een simpele hardware-update, het scherm van je computer alleen het gezicht toont van iemand die betrokken is bij het maken van diezelfde computer? En wat als hij of zij jou ook zou kunnen zien? Performer Ant Hampton maakte opnamen van videochats tussen hem en enkele Chinese arbeiders. In deze installatie kijk je van heel dichtbij recht in de ogen van de mensen achter de producten die wij dagelijks achteloos gebruiken. Soms vloeien de gezichten van Hampton en de arbeiders geheel in elkaar over, soms raken ze elkaars gezicht aan, alsof ze willen controleren of het hun eigen gezicht is dat ze zien of dat van de ander. Ondertussen vertelt een man dat hij in de fabriek is vergiftigd en dat hij zich eindelijk eens wil uitspreken. De chat blijkt gevaarlijker voor hem dan voor Hampton.