Comedy Warriors: Healing Through Humor
Vijf Amerikaanse veteranen van de oorlogen in Irak en Afghanistan. Vijf gehandicapten, ex-soldaten die vertellen over het ongeluk waardoor ze gewond zijn geraakt en de periode van verdriet, depressie en herstel die daarop volgde. Maar ook: vijf stand-up komieken. Regisseur en producent John Wager en zijn coproducent Ray Reo zijn persoonlijk betrokken bij het onderwerp als medeoprichters van Comedy Warriors, een project dat gehandicapte veteranen helpt stand-upper te worden. Allevijf hadden ze van zichzelf al de neiging om grappen te maken over hun problemen; nu worden ze begeleid door beroemde stand-up komieken als Zach Galifianakis, Lewis Black en Bob Saget. Vragen zijn er genoeg. Met welke houding sta je op het podium? Welke rol geef je de zichtbare verwonding (een ontbrekend been of een verbrand gezicht)? En hoe kan een grap nog scherper worden? Alle deelnemers bevestigen dat humor helend kan zijn – dat geldt voor alle komieken. Zoals Bob Nickman, scenarist/producent van de televisieserie Freaks and Geeks zegt: 'Echt gelukkige, goed aangepaste mensen doen geen stand-up. Het is een manier om met pijn om te gaan.' De documentaire werkt toe naar de eerste grote show van de vijf, in de L.A. Improv in Hollywood, met fragmenten van hun respectievelijke optredens.