Far from You I Grew
Niet lang nadat Nicolas op kleuterleeftijd wordt gedoopt, in aanwezigheid van zijn dan vijftienjarige moeder, wordt hij naar een kindertehuis gebracht. Ruim tien jaar later zien we Nicolas terug. Hij is opgegroeid tot een dromerige puber, die het liefst wegduikt in zijn favoriete boek, de Odysseia. Met zijn beste vriendje Saef bouwt hij boomhutten, om in te slapen als ze ooit weglopen uit het tehuis.
Maar Nicolas doet meer dan dromen over weglopen; hij doet het ook echt. Zijn moeder, die inmiddels nog drie kinderen kreeg, maakt zich zorgen. Ze wil dat Nicolas het beter krijgt en weer bij haar komt wonen, maar mag ze dat wel van hem vragen na al die jaren?
Als Nicolas hoort hoe zijn overgrootouders tijdens de Tweede Wereldoorlog vluchtten uit een kamp in dezelfde plaats als waar hij nu woont, beseft hij dat vluchten grote gevolgen kan hebben – zonder hun vrijheidsdrang was hij er vermoedelijk nooit geweest. In dit pakkende coming-of-age-verhaal wordt duidelijk hoe keuzes de loop van een leven kunnen bepalen.