Commission
In 2010 opende Erik van Lieshout (Deurne, Nederland, 1968) een 'winkel' in winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam Zuid, een achterstandswijk met een grote immigrantengemeenschap waar de kunstenaar tussen 1993 en 2007 zelf ook woonde. Van Lieshout verkocht niets in zijn winkel, waar met blokletters 'Echte luxe is niets kopen' op de etalageruiten geschreven stond. In plaats daarvan onderzocht hij er de sociale impact van personen als architect Rem Koolhaas en de rechtse politicus Pim Fortuyn door middel van interactie met de andere winkeliers en de inwoners van de wijk. Deze vaak zeer grappige gesprekken, over onderwerpen als consumentisme en stadsvernieuwing, worden in vastgelegd. Het werk werd gemaakt in opdracht van Sculpture International Rotterdam en Hart op Zuid, als onderdeel van een langlopend kunstproject op het Zuidplein.