There Will Be No More Night
Beklemmende documentaire over het gigantische spanningsveld tussen waarneming en interpretatie. Waarin piloten en schutters van gevechtshelikopters die nachtelijke missies uitvoeren in oorlogsgebieden keuzes maken met verstrekkende gevolgen. Voor hun doelwitten, maar ook voor hunzelf, want vergissingsangst is altijd aanwezig.
Tijdens hun vluchten observeren deze militairen met thermische camera’s bewegingen op de grond: alles wat warmte afgeeft, licht op. Van een afstand abstraheren landschappen, dorpen, mensen en dieren tot donkere en lichte vlekken, lijnen, vlakken en contouren. Is de figuur onder hen een talibanstrijder met een kalasjnikov of een herder met een stok?
Filmmaker Éléonore Weber beschikte over beeldopnamen van Franse en Amerikaanse missies in Afghanistan, Irak en Syrië. Een Franse helikopterpiloot voedde haar met zijn vaak ontluisterende ervaringen. Wat begint als een monotoon beeldessay krijgt allengs een bijna-zinderende spanning, doordat je als kijker in de positie van de piloot wordt geplaatst. Je hoort flarden van gesprekken tussen bemanningsleden. Je kijkt, zoomt in, interpreteert, twijfelt en dan volgt de explosie.