HIGHRISE/Out My Window
De grijsbetonnen flat is de meest voorkomende woonvorm van de afgelopen halve eeuw. Overal ter wereld vind je ze, en zien ze er hetzelfde uit. Maar achter al die identieke ramen schuilt een enorme verscheidenheid, zo toont Out My Window, de aftrap van het omvangrijke online documentaireproject HIGHRISE. Op het hoofdscherm zie je een collageachtig flatgebouw; elk van de dertien ramen is aanklikbaar. Daarachter verschuilen zich dertien appartementen in dertien wereldsteden: Chicago, Toronto, Montreal, Havana, Sao Paolo, Amsterdam, Praag, Istanbul, Beirut, Bangalore, Phnom Penh, Tainan en Johannesburg. Ook daar weer collages: een uit losse foto's samengesteld 360-gradenbeeld van het interieur van het appartement, inclusief de bewoners, en hun uitzicht op de stad. De verhalen van hun levens zijn via klikbare objecten navigeerbaar. Soms weergegeven in stilstaande beelden met geluid, soms ook met echte 360-graden filmpjes, waarin de kijker naar eigen inzicht kan ronddraaien. Laatstgenoemde zijn gemaakt met de speciale YellowBird-camera, vorig jaar gepresenteerd in DocLab. Out My Window is een direct vervolg op de manier van film maken van 'Filmmaker in Residence' Katerina Cizek in het St. Michael ziekenhuis in Toronto (waarvan het resultaat vorig jaar tijdens IDFA in DocLab te zien was): gericht op mediaproductie vanuit de gemeenschap en zich expliciet inzettend voor sociale veranderingen.