Das Erbe der Bilder
Das Erbe der Bilder is een portret van de omstreden schilder en filmmaker Svend Noldan. Aan het einde van de Eerste Wereldoorlog trok hij met zijn boezemvriend en theatermaker Erwin Piscator naar Berlijn. In 1920 begon hij zijn carrière als maker van opdrachtfilms voor de Ufa?studio's. In de jaren dertig, toen velen Duitsland verlieten, trok Noldan's werk de aandacht van de nazi's. Al gauw werkte hij in opdracht van de nationaalsocialisten. Zo deed hij de special effects voor de groots opgezette propagandafilms olympia en triumph des willens. Het dubieuze hoogtepunt van zijn carrière was zijn medewerking aan antisemitische films als der ewige jude. Na de oorlog maakte hij nog tot 1968 industriële opdrachtfilms. Daarna wijdde hij zich tot zijn dood in 1978 uitsluitend nog aan het schilderen. Das erbe der bilder is gemaakt door de kleinzoon van Nolden, die pas tijdens de research voor deze film het oorlogsverleden van zijn grootvader ontdekte.