Nenad
Het Bosnië-Herzegovina van vroeger is aan het vervagen. Inwoners vertrekken en ooit moderne gebouwen staan er inmiddels verlaten en overwoekerd bij. Toch blijft Mladen Bundalo de aantrekkingskracht van zijn geboorteland voelen.
Dertien jaar nadat hij verhuisde naar België, reist de filmmaker terug om in te zoomen op een lotgenoot. Nenad staat op het punt om ook te emigreren. Hij is vrijgezel, woont nog bij zijn moeder en kan amper werk vinden. Bundalo volgt hem kort voor vertrek en opnieuw een jaar later, wanneer Nenad terug is in Bosnië om papierwerk op orde te krijgen.
Nenad is in de eerste plaats een diep persoonlijke film. Bewegende beelden en foto’s worden begeleid door een voice-over, waarin Bundalo met een poëtische precisie beschrijft hoe hij als immigrant altijd een ontheemd gevoel heeft gehouden. Maar met het filmen van Nenad en het schetsen van een generatieportret ontstaat ook een groter plaatje. Een verhaal over het vinden van je thuisland en de knagende dilemma’s die daarbij komen kijken.