The Case
Eerlijke verkiezingen, dat is waarvoor de demonstranten in juli 2019 de straten van Moskou op gaan. Ondanks het vreedzame karakter van hun acties worden er 2.700 activisten vastgezet en vallen er honderden gewonden. De beweeglijke camera plaatst de kijker in het hart van de demonstraties, tussen het geduw en getrek en de scanderende menigte. “Jullie zouden ons moeten beschermen!” roept een jonge vrouw naar een militair, waarna ze door twee grote mannen wordt weggevoerd.
Dit is het theater waarin advocaat Maria Eismont opereert. Na iedere demonstratie klopt ze aan bij het politiebureau om rechtsbijstand aan de arrestanten te verlenen. Een van hen is Konstantin Kotov. Volgens de autoriteiten is Kotov nu vier keer opgepakt voor hetzelfde vergrijp en dat komt hem op een strafzaak te staan. Eismont en haar team werken keihard om de absurde aanklacht tegen Kotov te weerleggen, maar de rechter veroordeelt hem tot vier jaar cel. Alle mediaoptredens van Eismont ten spijt, ieder hoger beroep wordt afgewezen. Tot opeens Vladimir Poetin ten tonele verschijnt.