The Man Who Couldn’t Leave
Tegenwoordig is het een herdenkingspark, maar in 1949 was Green Island voor de zuidoostkust van Taiwan een strafkolonie waar politieke gevangenen werden opgesloten. Het was de tijd van de Witte Terreur, toen de militaire machthebbers van de eilandstaat de noodtoestand afkondigden en communisten op agressieve wijze werden vervolgd. Naar schatting vierduizend Taiwanezen overleefden die periode niet, een veelvoud zat jarenlang gevangen.
A-Keun is een van hen. In de VR-productie The Man Who Couldn’t Leave is hij de gids die de kijker verwelkomt in de barakken. Te midden van zijn lotgenoten vertelt hij over het dagelijks leven, de verveling, het verlies van tijdsbesef, de honger en de onderlinge verbondenheid. Het meest aangrijpend is het verhaal over zijn vriend A-Ching, die zijn gevangenisverblijf niet zou overleven en hem vroeg een laatste brief te overhandigen aan de dochter die hij nooit zou leren kennen.