The March on Rome
Benito Mussolini’s fascistische regime duurde van 1922 tot 1943. Zijn nederlaag was niet het einde van het fascisme als invloedrijke stroming, is de strekking van March on Rome. De film begint met een interviewfragment uit 2016 waarin de toenmalige Amerikaanse president Donald Trump wordt gevraagd waarom hij een uitspraak van Mussolini (“Je kunt beter een dag als een leeuw leven dan honderd jaar als een schaap”) twitterde. De president lijkt nauwelijks te weten wie Mussolini was.
Vervolgens toont documentairemaker Mark Cousins hoe Mussolini met intimidatie en geweld de macht greep. Ook propaganda speelde daarin een rol, zo wordt duidelijk uit zijn analyse van de fascistische film A Noi! Deze quasi-documentaire uit 1923 over de Mars op Rome – de gebeurtenis die Mussolini aan de macht bracht – gaf het fascisme een mythische glans, maar is een opeenstapeling van leugens.
Hoe verleidelijk die leugens waren, illustreert The March on Rome met ensceneringen, waarin actrice Alba Rohrwacher een vrouw speelt die heilig in het fascisme gelooft en te laat beseft wat die ideologie werkelijk inhoudt. De slotbeelden trekken de lijn door naar het fascisme in onze tijd.