The Secretary of Ideology
Kameraad Ivan Komendantov, ideologie-secretaris van een regionale jeugdbond, heeft een missie. De socialistische heilstaat van weleer moet nieuw leven worden ingeblazen. Hoofdschuddend zit hij achter een glaasje fris, nauwelijks gelovend dat hij pas zestien is.
Omdat hij zijn ontwikkeling tot nieuwe ster aan het communistische firmament zeer serieus neemt, rent hij – op de huid gezeten door filmmaker Joeri Pivovarov – van begrafenissen naar diners, partijbijeenkomsten en groepsevaluaties. Niet ieder initiatief wordt hem door het partijkader in dank afgenomen, zo laat deze documentaire komedie zien, maar communistische terminologie als “ideologische heropvoeding” en “contrarevolutionaire krachten” weet Ivan soepel te hanteren. En een provisorische vergadering met een paar grinnikende scholieren sluit hij gloedvol af met “arbeiders aller landen, verenigt u!”
Om het nostalgische verlangen naar vroeger tijden compleet te maken, schuifelt Ivan met een stoet warm aangeklede geloofsgenoten langs het graf van kameraad Stalin, de ooit verguisde dictator die een paar jaar geleden werd uitgeroepen tot de belangrijkste persoon in de Russische geschiedenis. Ivan neemt zijn bontmuts voor hem af, legt een rode anjer op het graf en maakt een diepe buiging.