Last Days in Shibati
In de Chinese miljoenenstad Chongqing heeft slechts één oude wijk, Shibati, de sloop- en vernieuwingsdrift van de overheid weten te overleven. Maar niet voor lang: langzaamaan worden ook daar de nauwe steegjes vervangen door gigantische winkelcentra. Om vast te leggen wat binnenkort voorgoed verdwenen zal zijn, brengt filmmaker Hendrick Dusollier enkele maanden in de buurt door. Aanvankelijk wordt hij er met argusogen bekeken. Waarom de camera richten op het armoedige Shibati als je honderd meter verderop een veel positiever beeld kan vangen, wordt hem voortdurend gevraagd. Maar uiteindelijk weet hij vriendschap te sluiten met twee bijzondere bewoners: Zhou Hong, een nieuwsgierig jongetje dat ervan droomt ooit het nabijgelegen, helverlichte winkelcentrum Moonlight City te bezoeken, en mevrouw Xue Lian, een krasse oude dame die – ook al wordt ze uit haar "droomhuis" gezet – een baken van optimisme en openheid is. Aan de hand van deze lokale gidsen schetst de film een indringend portret van een snel veranderende wereld, waar armoedige krotten in rap tempo plaatsmaken voor glanzende torenflats en ook tradities zonder al te veel scrupules worden ontmanteld.