Shooting the Mafia
Letizia Battaglia is een Italiaanse fotograaf en feministe pur sang, bekend van haar indringende foto’s van wat de maffia, in het bijzonder de Cosa Nostra, aanrichtte in haar land. Ze kijkt terug op een roerige carrière en dito persoonlijk leven, waarin ze streed en nog altijd strijdt tegen onrecht en conservatisme. In deze missie spaart ze zichzelf en haar familie niet. Battaglia ontmoet een aantal voormalige minnaars, die nog steeds vallen voor de charismatische vrouw.
Documentairemaker Kim Longinotto verweeft de verhalen van de geïnterviewden met persoonlijke filmpjes en foto’s van haar protagonist en fragmenten uit Italiaanse films die een bijzonder tijdsbeeld schetsen. Battaglia’s foto’s van slachtoffers van de maffia en van hun nabestaanden maken, samen met nieuwsbeelden door de jaren heen, op grimmige wijze duidelijk dat de Godfather-romantiek rond de Italiaanse georganiseerde misdaad een illusie is. Het gaat hier om een meedogenloze moordmachine, die onder het mom van eer en respect Italië in een terroristische wurggreep houdt.