Wij denken allemaal te weten hoe een neerstortend vliegtuig eruitziet. Maar dat is alleen maar zo omdat we het beeld kennen uit films. Dat is wat de Franse filosoof Jean Baudrillard een 'simulacrum' noemt. De hedendaagse werkelijkheid bestaat voor een groot deel uit dit soort imitatiebeelden waarvan we het origineel niet kennen. Het oeuvre van Sebastian Diaz Morales is een fabriek van simulacra. Hij laat zien hoe de werkelijkheid wordt geconstrueerd, zowel in onze fantasie als in films. In The Lost Object wordt de kijker een verlaten filmset ingetrokken, een anonieme kamer die gedateerd aandoet, maar iedere poging tot precieze datering weerstaat – de ultieme fictie. Via spiegels wordt de filmcrew zichtbaar die het geheel vastlegt. Maar dan valt het beeld langzaam uiteen en lost het geleidelijk op, totdat er alleen nog een glazen kubus over is. In dit geometrische object wordt de tegenstelling tussen feit en fictie overstegen. Hier vallen de werkelijkheid en de verbeelding ervan samen.
Credits
14 min
kleur
DCP
Regisseur
Sebastián Díaz Morales
Production
Sebastián Díaz Morales, Bart van Dam, Maya Watanabe
Cinematography
Niels Boon
Editing
Sebastián Díaz Morales
Music
Claudio F. Baroni
Gerelateerde films
Black against White
Wagner Morales
2004
Op een voetbalveld in een buitenwijk van São Paulo wordt al dertig jaar een
wedstrijd tussen blank en zwart gespeeld.…
Sylvia Morales, Judy Korin, Christen Harty Schaefer, Barbara Kopple
1994
A CENTURY OF WOMEN belicht aan de hand van dagboeken, foto's, brieven en memoires van historisch belangrijke vrouwen de geschiedenis van Amerikaanse vrouwen in de twintigste eeuw. Filmsterren als Meryl Streep, Jodie Foster, Angela Bassett, Sally Field en vele anderen waren bereid deze vrouwen een stem te geven. De film valt uiteen in drie delen. In het onderdeel 'werk en gezin' wordt ingegaan op de historische strijd van vrouwen voor een evenwichtige verdeling van hun tijd tussen gezinsleven en betaald werk. Eleanor Roosevelt en Betty Friedman zijn twee van de vele vrouwen die hierin aan bod komen. In 'seksualiteit en sociale rechtvaardigheid' gaat het over de zeggenschap over het eigen lichaam en het streven naar sociale gelijkheid. Daarbij wordt ingegaan op de ideeën van onder andere Gloria Steinem, Erica Jong en Shere Hite. Het derde deel 'beeldvorming en populaire cultuur' toont de veranderende beeldvorming over vrouwen in films, televisie, tijdschriften en kunst. Te zien zijn onder meer Bessie Smith, Lucille Ball en Laura Dern. De documentaire beelden zijn gecentreerd rond een fictief verhaal over een gezin. A CENTURY OF WOMEN bevat veel zeldzaam archiefmateriaal, afkomstig uit 'The Arthur and Elizabeth Schlesinger Library', die zich richt op de documentatie van de geschiedenis van Amerikaanse vrouwen.…
Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.
Leeshieralles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voorweigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies