The Deminer
In de chaotische nasleep van de val van Saddam Hoessein is Fakhir, vader van acht kinderen, in dienst van het Iraakse leger. Hij ziet overal landmijnen die onschuldige burgers treffen, en besluit ze eigenhandig te ontmantelen, met zakmes en kniptang. Hij ruimt duizenden bermbommen, landmijnen of autobommen op, wetend dat zijn eigen leven met elke knip door een bomdraadje kan zijn afgelopen – wat hij minder belangrijk lijkt te vinden dan de levens van anderen. Sinds 2014 werkte Fakhir, inmiddels met één been – voor de Koerdische Peshmerga en demonteerde hij bommen die IS in en om Mosul als boobytraps achterliet. Als enthousiaste maker van homevideo's verzamelde Fakhir honderden uren beeldmateriaal van zijn dagelijks werk. Zijn zoon bekijkt ze, en geeft in voice-over toelichting bij het bloedstollende optreden van zijn heldhaftige pa. Op de beelden zijn collega's te zien en horen die Fakhir tevergeefs blijven waarschuwen. Elk rinkelend mobieltje kan immers een explosie betekenen. De toeschouwer krijgt bij elke knip van de tang een bijna-hartaanval; want het loopt zeker niet altijd goed af.