InstituteFestivalProfessionals
EN/NL
Doneer
Loading...
MyIDFA
The Faces of Facebook
Over IDFA
Archief
The Faces of Facebook
IDFA 2013

The Faces of Facebook

Natalia Rojas
Verenigde Staten, Argentinië
2013
Wereldpremière
Festival history
Meer dan 1,2 miljard profielfoto's van Facebook, samengeperst tot een schermvullend mozaïek. Inderdaad, dat zijn er zo veel dat je alleen maar gekleurde pixels ziet. Maar zoom in, en de gezichten erachter worden herkenbaar. Oud en jong, man en vrouw, Europees, Aziatisch en Afrikaans, de profielfoto's die Natalia Rojas scande vloeien samen tot een markante wereldkaart. Niet van landen, maar van mensen. En van hoe die zichzelf representeren. Met zo veel portretten in één oogopslag, wordt pas goed duidelijk hoe stereotype de beelden zijn waarmee wereldburgers zich op Facebook presenteren. Als de oersterke Bokito, met een gespierde torso. Als het dolgelukkige echtpaar, voor een fonkelende kerstboom. Als de blije toerist, die zogenaamd de toren van Pisa omverduwt. Als de Super Mario uit het gelijknamige computerspel. Als Lionel Messi, Cristiano Ronaldo of een andere topvoetballer. Rojas onderstreept met haar fotocollage – chronologisch gesorteerd op volgorde van aanmelding – haarfijn en trefzeker dat we op Facebook niet zijn wie we zijn, maar wie we verlangen te zijn. De persoon ook die we willen dat anderen in ons zien. Gedroomde identiteiten: ziehier het werkelijke handelsmerk van Mark Zuckerberg en de zijnen.
Credits
World Sales