Songs for Drella
Twintig jaar nadat Lou Reed en John Cale uit elkaar gingen en Cale The Velvet Underground verliet, kwamen ze kort weer bij elkaar om het album Songs for Drella op te nemen en een reeks concerten te geven met de songs die ze samen hadden geschreven. Ze zouden daarna nooit meer samen optreden of het originele materiaal van het album spelen. De liedcyclus is een eerlijke verkenning van het leven, de dromen, angsten en aspiraties van hun mentor en manager Andy Warhol, waarvan de diepe intimiteit is vervat in de beelden van deze concertfilm.
De regisseur Ed Lachman, die vooral bekend is als director of photography van internationale arthousefilms, heeft deze rijk geobserveerde, immersieve performance gefilmd op een wijze die rijmt met de muziek. De prachtige 4K-restauratie wordt een klassiek werk op zichzelf om steeds opnieuw van te genieten. Zoals Lou Reed zingt in ‘Images’: I love multiplicity of screenings / things born anew display new meanings / I think images are worth repeating and repeating and repeating.