Wild Relatives
Diep onder de permafrost van Spitsbergen liggen zaden uit de hele wereld opgeslagen in de Wereldzadenbank, als reserve voor het geval dat zich een ramp voltrekt. Wild Relatives begint met een gebeurtenis die wereldwijde media-aandacht trok. Toen in 2012 de Syrische revolutie omsloeg in een oorlog, werd een internationaal landbouwonderzoekscentrum gedwongen te verkassen van Aleppo naar Libanon en begon het moeizame proces om hun zadencollectie opnieuw aan te planten op basis van de reservekopieën uit Spitsbergen.
Op het pad dat de zaden tussen het Noordpoolgebied en Libanon afleggen, ontvouwt zich via een reeks ontmoetingen een raster van menselijke en niet-menselijke levens tussen deze twee ver uit elkaar gelegen plekken op aarde. Daarin wordt ook het contrast zichtbaar tussen dit grootschalige internationale initiatief en de lokale verwezenlijking in de Bekavallei in Libanon, voornamelijk uitgevoerd door jonge migrantenvrouwen. Het meditatieve tempo van de film brengt de spanningen tussen staats- en individuele, industriële en organische benaderingen van zaadconservering, klimaatverandering en biodiversiteit geduldig aan de oppervlakte.