Climate Crimes
Deze complexiteit wordt in Climate Crimes inzichtelijk gemaakt. In deze koepeldocumentaire speelt vorm een belangrijke rol: hier worden we omgeven door een verhaal over onze omgeving. Het koepelvormige scherm herinnert aan de atmosfeer, de aarde en de cyclische problematiek. Een lange geschiedenis aan wetenschappelijke modellen en berekeningen overspoelt de kijker. Metingen van door industrie vervuilde lucht leiden naar waarschuwingen over zeespiegelstijging, opwarming van de aarde en verwoestijning. Die processen overlappen met bevolkingsexplosies, migratiestromen en conflict.
Er vindt een duizelingwekkende verandering op aarde plaats, waarvan de omvang nauwelijks waar te nemen of te bevatten is. Door de wetenschappelijke modellen en visualisaties op één gigantisch scherm zichtbaar te maken, bereikt dit project een overrompelend effect. Het maakt de problematiek niet makkelijker te overzien, maar maakt wel de urgentie duidelijk.