Prisadata - Obvinenieto
Pas na de val van het IJzeren Gordijn in 1989 werd duidelijk dat in Bulgarije onder het communistische bewind vernietigingskampen hadden bestaan. In 1959 verzekerde de Bulgaarse minister-president buitenlandse journalisten nog dat dit niet het geval was. Maar tussen 1959 en 1962 werden in Lovech, volgens de latere onderzoeksrechter slechts een van de kampen, structureel mensen vermoord zonder rechtszaak. De lichamen werden niet aan familieleden overgedragen, maar direct begraven. De nog ongestrafte machthebbers en verantwoordelijken uit die periode zeggen nu ‘Ik weet het niet’ of ‘Ik kan het me niet herinneren’. Er is geen schuldgevoel. Lovech zou slechts een werkkamp zijn geweest. Niemand kan zich herinneren dat iemand werd geslagen of gedood. Men ontkent dat er prikkeldraad was, dat er wachttorens stonden en dat het om politieke gevangenen ging. Desondanks kunnen de filmmakers naast getuigenverklaringen een groot aantal expliciete officiële documenten laten zien.