beside the water, 1999-2004
Queer kunstenaar Finn Paul husselt zijn persoonlijke geschiedenis en een universeler verhaal over transgender seksueel ontwaken door elkaar in dit uitdagende essay dat terugkijkt op de vroege jaren 2000, toen transgenders nog niet zo zichtbaar waren als nu. Vol energie gaat hij aan de haal met de geschiedenis en foto’s van geliefden, die samen een persoonlijk verhaal vertellen van zijn seksuele ontdekkingen. In een mix van erotische snapshots, found footage, homevideo’s, briefkaarten en woestijnlandschappen lopen echte en ingebeelde gebeurtenissen door elkaar. Tegelijk levert hij kritiek op de misvattingen die in die tijd rond queers bestonden.
Finn Paul graaft niet alleen in zijn persoonlijke collectie maar creëert ook nieuwe, verzonnen beelden. Zo stelt hij alternatieve manieren voor om een ​​trans-verleden in zijn geheugen naar boven te halen. Deze onconventionele dagboekfilm herschrijft het verleden om een queer toekomst in te luiden, waarin plezier, oprechtheid en schoonheid een plaats mogen hebben.