Half a Light-Year
Een jonge Braziliaan in Lissabon gebruikt een zonnige dag om op straat indrukken op te doen voor zijn tekeningen. In dwalende shots ontvouwt zich het leven van een alledaagse volksbuurt. Op de geluidsband speelt zich ondertussen een heel ander tafereel af. Twee geliefden vertellen elkaar over hun dag. De voortgang van een computergame, de herkomst van een gevonden portemonnee. Kunnen ze via sociale media de eigenaar achterhalen?
De Braziliaanse regisseur Leonardo Mouramateus heeft al op jonge leeftijd een indrukwekkend cv opgebouwd, waarin fictie en documentaire elkaar afwisselen. Zowel zijn korte films als zijn lange speelfilmdebuut António um dois três uit 2017 wonnen wereldwijd onderscheidingen. De sleutel van Half a Light-Year schuilt in een observatie over tijd en ruimte: van grote afstand bekeken is alles op aarde met elkaar verbonden.