Mengele’s Skull
In 1985 werd bekend dat zich in een klein Braziliaans plaatsje het graf bevond van de beruchte Nazi-arts Josef Mengele, die zijn hele leven had weten te ontkomen aan arrestatie. Deze korte documentaire brengt archiefmateriaal bijeen over het spraakmakende forensische onderzoek om het lichaam te identificeren, van het opgraven van het lijk tot de samenstelling van het internationale team van experts.
De schedel, die uiteindelijk inderdaad van Mengele bleek te zijn, werd het sleutelobject voor de analyse. Daarmee luidde dit onderzoek de geboorte in van een forensische benadering van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid, en zette het de standaard voor de technische en juridische procedures die sindsdien worden gebruikt om vermoorde personen te identificeren. Maar het markeerde ook een overgang waarbij de verklaringen en trauma’s van betrokkenen plaats maakten voor objecten en menselijke resten om als getuigen van voorbije gebeurtenissen te dienen.
Mengele’s Skull belicht het moment waarop de dingen hun eigen verhaal begonnen te vertellen, en vraagt ons stil te staan bij deze verschuiving en de bredere politieke implicaties daarvan.