Daybreak Express
Het oeuvre van Pennebaker lijkt misschien nog wel het meest op een lange road movie. Met een bijzonder talent om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn, legde hij bijna alle mijlpalen van de rock-’n-roll-geschiedenis vast. Zijn wild bewegende camera werd een typerend stijlkenmerk en zette tevens de toon voor alle rockumentaries die na hem zouden volgen.
Hiermee vergeleken is zijn debuutfilm heel netjes te noemen. In Daybreak Express raast de ochtendmetro richting New York, op de muziek van Duke Ellington. Door de combinatie van de jazzritmes en beelden van zonovergoten wolkenkrabbers mag de film worden beschouwd als een voorloper van de videoclip.