The Devil’s Tuning
Op 19 juni van dit jaar overleed de Paraguayaanse gitarist Efrén ‘Kamba‘í’ Echeverría. Zijn persoonlijke muzikale stijl, met een afwijkende gitaarstemming en een bijzondere speeltechniek, is onderwerp van deze film. Met eigen oren horen we hoe er twee gitaren tegelijk lijken te klinken wanneer hij speelt. Wat is zijn geheim? En neemt hij dat mee in zijn graf of draagt hij het over op een volgende generatie? Er wordt gefluisterd dat hij zijn techniek geleerd heeft van Peloncho, een sinistere man over wie velen hebben gehoord, maar die niemand ooit heeft ontmoet. Peloncho zou zijn ziel hebben verkocht aan de duivel.
Juan Vera, een getalenteerde leerling van Echeverría, onderzoekt of Peloncho daadwerkelijk bestaan heeft. Hij gelooft niet in geesten of bovennatuurlijke krachten. Toch roept regisseur Juan Carlos Lucas in deze docufictie vol suspense twijfel op – niet alleen door de voice-over, maar ook door zijn stijlkeuzes. Juan zwerft tussen de interviews door over verlaten weggetjes, bezoekt een begraafplaats of staart naar de maan. Alles speelt zich af in het donker. Worden hier mythes onderzocht of juist gecreëerd?