The Pixelated Revolution
“Syriërs filmen hun eigen dood”, zo begint The Pixelated Revolution, een studie van het gebruik van mobiele telefoons tijdens de demonstraties in de eerste maanden van de revolutie in Syrië. Rabih Mroué plaatst een selectie van gevonden videomateriaal van botsingen en confrontaties, door opstandelingen gefilmd en op het internet gezet, in een nieuw kader en een nieuwe context om de breekbaarheid van het menselijk lichaam en populaire technologie in de werkelijkheid van een oorlog uit te lichten.
Zijn lezing is een bespiegeling over hoe Syriërs hun beelden “nu en hier” vastleggen, over de relatie tussen deze daad van fotografische documentatie en de dood, en over hoe wij die video’s als “nu, maar daar” bekijken.