Dreaming of the Golden Eagle
Terwijl de ene broer met een stok tegen een vogelhuisje slaat, staat de andere klaar met zijn camera. Als de bewoner er geïrriteerd uitkomt en wegvliegt, fluistert de derde broer verrukt: "Dat was een bosuil." Gewapend met verrekijkers en camera' sluipen de drie Noren Axel (13), Eivind (10) en Eirik (8) door het bos, duidelijk in hun element. Ze stuiten op van alles tijdens hun ontdekkingstochten. Hun opmerkingen verraden een boel kennis over de natuur en het reilen en zeilen ervan. "Zo is het leven nu eenmaal", zegt de oudste wijs als ze op een aangevreten wilde eend stuiten. Als ze thuis geïnterviewd worden, vertellen ze dat ze ervan dromen ooit de steenarend - een van de grootste vogels van Noorwegen - in het echt te zien. Enthousiast praten ze door elkaar over hoe fantastisch het beest is. Maar ook de mindere goden onder de vogels, zoals een koolmees, weten ze te waarderen. "Wie goed kijkt, ziet hoe prachtig het beest is", vindt de jongste. In de winter hebben ze de steenarend nog steeds niet gespot, dus neemt hun vader ze mee naar een plek waar het beest schijnt te zitten. Maar ja, in het wild verschijnen dingen bijna nooit als je ze verwacht. Of toch?