Eskape
De Heuvel des Doods werd het genoemd, het vluchtelingenkamp Khao-I-Dang op de grens van Cambodja en Thailand. Honderdduizenden mensen op de vlucht voor hongersnood of een gewisse dood onder de Rode Khmer kwamen er uitgeput aan. Onder hen een moeder en haar baby, die naderhand in Frankrijk een onderkomen vonden.
Veertig jaar later volgt de dochter – filmmaker Neary Adeline Hay – het spoor terug in deze zeer persoonlijke, elegant geschoten reis door hun verleden. Ze hoopt daarover iets meer te horen van haar moeder, die al die jaren heeft gezwegen. Pas als zij de vrouw ontmoet die haar destijds aan de Franse kust opving, komen de verhalen op gang. Hoe zij met haar baby vluchtte door de jungle, de baby onder de slaapmiddelen zodat ze niet zou huilen. Hoe ze ontsnapten aan gevangenschap, aan de dood. Meerdere malen kreeg ze te horen dat ze haar dochter achter moest laten om haar overlevingskansen te vergroten. “Nooit zonder mijn dochter”, zegt ze nog altijd fel.