Lambert & Co
Wat de films van Pennebaker hun energie geeft, is het onderliggende verlangen om de dingen aan het dansen te krijgen: hij wil films maken die een eigen stuwkracht bezitten. Deze innerlijke, nonverbale vaart moet de mensen pakken, niet hetgeen er gezegd wordt. Zodra de beelden van uitleg dienen te worden voorzien, verliezen ze naar de mening van de regisseur hun kracht. De combinatie van muziek, architectuur en landschap vormen volgens Pennebaker de kern van een muziekfilm. Deze uitgangspunten past hij ook toe in de documentaire LAMBERT & CO.. In 1964 was Dave Lambert de oudste nog levende bebopzanger, met zijn grote baard en teensandalen nogal een buitenbeentje. Een portret.