This Land
In maart 2007 trokken zeven leden van de rangereenheid van het Canadese leger per sneeuwscooter naar het meest noordelijke puntje van het Canadese grondgebied, op slechts een paar honderd kilometer van de noordpool. De gedachtegang: als je een stuk land niet daadwerkelijk controleert, kun je het moeilijk claimen als eigendom. Filmmaker Dianne Whelan reist mee als volwaardig lid van de expeditie. De interactieve documentaire This Land, die ook als reguliere film en in boekvorm verscheen, is het resultaat van de barre tocht: ruim tweeduizend kilometer door een van de meest onherbergzame landschappen ter wereld. In voice-over horen we Whelans persoonlijke verslag, dat niet alleen over de ontberingen van de zestien dagen durende reis gaat, maar evengoed over haar pogingen om als zelfomschreven "lesbische, whisky drinkende, wiet rokende filmmaker" onderdeel te worden van deze mannengroep. In beeld zien we intussen de indrukwekkende foto's die ze onderweg maakte. De tocht is opgedeeld in zestien blokjes voor de zestien afzonderlijke dagen. Elke dag begint met een overzicht op de kaart van het stuk van de reis dat wordt afgelegd, en de bezoeker krijgt van dag tot dag informatie over de dalende temperatuur, het stijgende aantal daglichturen en het afnemende aantal afgelegde kilometers per dag.