Shake
In de zomer van 1967 verzamelden zich zo‘n 50.000 muziekliefhebbers voor een lang weekeinde in Noord-Californië. Otis Redding karakteriseerde deze verzameling ‘bloemenkinderen’ op het Monterey Pop Festival als ‘the love crowd’. Zijn wervelende show op zaterdagavond, begeleid door ‘Booker T & The MG‘s’ en ‘The MarKeys’, maakte diepe indruk. D.A. Pennebaker, tevens verantwoordelijk voor de klassieke rockdocumentaires DON‘T LOOK BACK, MONTEREY POP en ZIGGY STARDUST AND THE SPIDERS FROM MARS, weet met SHAKE de essentie van Otis’ optreden op Monterey te vangen. Te zien en te horen zijn de r&b-klassiekers ‘Shake’, ‘Try a little tenderness’, ‘Respect’, ‘Satisfaction’ en ‘I‘ve been loving you too long’. Zes maanden na Monterey zou Otis Redding bij een vliegtuigongeluk om het leven komen.