Where City and Country Meet
Rondom Peking wonen ongeveer een miljoen arbeidsmigranten, afkomstig van het platteland, in armelijke omstandigheden. Regisseur Zhang Zhanqing laat aan de hand van één familie de hoop en de problemen zien van het leven aan de rand van de welvaart. Zijn film is geen sociale aanklacht; door in een rustig tempo en een observerende stijl een sympathieke fietstaxichauffeur en zijn familie te vergezellen, wordt juist de alledaagsheid van hun problemen zichtbaar. Zhang volgt de familie op het werk, de markt en op school, en interviewt ze in hun knusse, maar gammele zelfgemaakte huisje. Het belangrijkste gespreksonderwerp is geld, en ook de jongste dochter beseft dat ze arm is. Toch droomt zij ervan een keer het Plein van de Hemelse Vrede te zien - want ondanks de stedelijke aantrekkingskracht die het gezin naar Peking bracht, hebben ze het toeristische centrum nog nooit bezocht.