The Kingmaker
Treurig kijkt de negentigjarige Imelda Marcos vanuit haar auto naar de armoede in Manilla. Hoe anders was het op de Filipijnen tussen 1965 en 1986, merkt ze op, toen haar man Ferdinand Marcos nog aan de macht was. De voormalige First Lady haalt een dikke stapel bankbiljetten tevoorschijn, voor de bedelende landgenoten die ze passeert. En even later nog zo’n pak geld, bij een bezoek aan jonge kankerpatiënten.
Regisseur Lauren Greenfield, die haar fascinatie voor rijkdom eerder onder meer toonde met Generation Wealth, duikt voor haar nieuwste film in het puissante leven van de familie Marcos. Imelda, een moderne Marie Antoinette, zegt weer een paradijs van de Filipijnen te willen maken. Maar hoe komt ze eigenlijk aan al dat geld?
Terwijl Marcos zelf constant haar eigen goedheid blijft verkopen, vertellen activisten en politieke tegenstanders over de verwoestende corruptie in de Filipijnen. Het contrast met Imelda’s trotse, vaderlandslievende verhaal gaat steeds meer bijten. The Kingmaker laat zien hoe geld en macht elkaar in stand houden, en hoe de donkere geschiedenis zichzelf herhaalt.