..The Flood..or..Looking for Atlantis
De geschiedenis van de zondvloed, zoals beschreven in de Bijbel, komt voor in vele mythologieën: wereldwijd bestaan talloze variaties op het verhaal van Noach en zijn ark. Ook de Griekse filosoof Plato beschreef de geschiedenis van een hoogontwikkelde beschaving die door een watersnoodramp ten onder zou zijn gegaan. Hij gaf het inmiddels verzonken continent de naam Atlantis. Naar de parallellen tussen de mythen die de prehistorische geschiedenissen van de mensheid vertellen en de wetenschappelijke theorieën over dezelfde onderwerpen wordt onderzoek gedaan door de Engelse bestseller-auteur Colin Wilson, sleutelfiguur in deze film. The Flood or Looking for Atlantis maakt deel uit van de documentaireserie Myths of Mankind. Samensteller Roel Oostra (1946) maakt en produceert culturele televisieprogramma’s. De aflevering Genesis in Stone uit zijn twaalfdelige documentaireserie History Mysteries ontving diverse onderscheidingen.