The Beach of Enchaquirados
Overdag vissen op zee, ’s avonds een bescheiden strandbarretje runnen, dat is hoe Vicky haar dagen slijt in een winderig kustplaatsje in Ecuador. De stiltes, de leegte, de karige visopbrengst: er hangt een sfeer van onvervulde verlangens rond haar leven. En toch straalt The Beach of Enchaquirados ook een onweerstaanbare, bevrijdende warmte uit.
Het sociale leven in dit vissersdorpje kabbelt op een heerlijk serene manier voort voor het oog van de camera, dankzij fraai gestileerde shots en een prettig montagetempo. Veel woorden zijn er niet nodig om de vanzelfsprekendheid van dit bestaan te vangen.
Vicky behoort tot een plaatselijke trans gemeenschap waar gender en seksualiteit niet zo strak omlijnd zijn. Het potige werk op zee wisselt ze af met vrouwelijke elegantie in haar privéleven. Hoe haaks die werelden ook op elkaar lijken te staan, filmmaker Iván Mora Manzano filmt beide met dezelfde affectie. Van het lacherige geflirt tot de openhartige gesprekken over een incompleet leven, en van de desolate stranden tot de bruisende carnavalstijd.