The Nature of Order: An Essay on the Art of Building and the Nature of the Universe
In zijn vroege werk beschreef architect Christopher Alexander gebouwen als patronen, maar die aanpak vond hij al snel te beperkt. Zevenentwintig jaar verzamelde, bestudeerde en analyseerde hij informatie over architectuur, natuurlijke processen en vijftien eeuwen kunstgeschiedenis. Dat resulteerde in een vierdelig magnum opus dat ruim 2100 pagina's omvat en op geheel eigenzinnige wijze wetenschap verbindt met esthetiek en gezond verstand. Het is Alexanders ambitie om het gevoel weer terug te brengen in de manier waarop we denken over ontwerpen en bouwen. Sinds de Renaissance en de Verlichting heeft de ratio getriomfeerd boven de emotie en dat heeft volgens hem geleid tot een verarmde, doodse architectuur. In plaats daarvan pleit hij voor een holistisch perspectief. Aan de hand van tientallen voorbeelden past hij die toe op alle stadia en niveaus van het bouwen: van planning tot daadwerkelijke constructie en van deurklink tot compleet stadsplan. Het resultaat is een alternatieve wereldvisie, waarin de menselijke natuur centraal staat en bepalend is voor de inrichting van ruimte.