Half Life VR
Choreografen Sharon Eyal en Gai Behar gelden als pioniers van de hedendaagse dans. Met Half Life presenteerde het duo zijn meest futuristische werk toe nu toe. Het stuk begint met twee solisten die kleine, repetitieve bewegingen maken. Als elf andere dansers zich bij hen voegen, ontstaat een soort cyborg-ensemble. Als een hoekig bewegend geheel doorloopt de groep een serie poses en verplaatsingen. Ze ogen als een zwerm perfect op elkaar afgestemde bijen die zich groepeert en hergroepeert op de maat van minimalistische techno. Er is echter één danser – de koningin? – die afwijkt en erboven uitsteekt.
In de zomer van 2017 werd de uitvoering door het Koninklijk Zweeds Ballet opgenomen met VR-camera’s. De dansers worden getoond vanuit zestig verschillende hoeken. Het ene moment kijk je op het ensemble vanuit vogelperspectief, het volgende moment sta je ertussen. Je ziet details van kostuums, uitdrukkingen en bewegingen die je onmogelijk kunt zien vanuit een gewone theaterstoel.