The Facility
Onderzoeksjournalist Seth Freed Wessler legt contact met immigranten die, in afwachting van hun zaak of uitzetting, opgesloten zitten in een privaat detentiecentrum in de VS. Hoe lang ze zonder gerechtelijke uitspraak opgesloten blijven, is ongewis. Ze vertellen hun schrijnende verhalen aan Wessler en een advocaat – hun weinige lijntjes met de buitenwereld.
Dan breekt de coronapandemie uit en is het slechts een kwestie van tijd eer het virus ook het cellencomplex bereikt. De hulproep van de gedetineerden wordt steeds luider, maar van de Amerikaanse overheid hoeven ze weinig te verwachten, noch van het ondoorgrondelijke rechtssysteem. Als ze ten einde raad in opstand komen, doet de instelling er alles aan om deze mannen en vrouwen de mond te snoeren.
Deze urgente documentaire bestaat grotendeels uit webcambeelden. Deels zijn dat opnamen van gesprekken met steeds moedelozer wordende gedetineerden, deels scènes van het dagelijks leven in het cellencomplex. Daar zendt een televisie tussen nieuwsuitzendingen over immigratiepolitiek en de pandemie, wrang genoeg, vooral American Dream-achtige reclames uit.