cut-out
Pas toen in 2011 het enige overgebleven lid was gearresteerd, werd duidelijk welke terreurdaden de Nationalsozialistischer Untergrund (NSU) had gepleegd. Behalve veertien bankovervallen en drie bomaanslagen had de extreemrechtse groep systematisch een tiental Duitsers met een migrantenachtergrond vermoord. In de periode 2000-2006 werden negen mannen en een politievrouw omgebracht. Een medewerker van de nationale veiligheidsdienst kwam de groep al eerder op het spoor, maar koesterde zelf extreemrechtse sympathieën en liet de moordenaars hun gang gaan. Ook superieuren keken weg en media rapporteerden erover alsof het reguliere moorden betrof.
In haar eerdere videowerk Let Me Remember onderzocht kunstenaar belit sağ de rol van de media in wat wel ‘het grootste schandaal in de moderne Duitse geschiedenis’ wordt genoemd. Ze probeerde de tien slachtoffers de identiteit terug te geven die hun ontnomen was. In cut-out presenteert ze hen op een zo neutraal mogelijke manier, aan de hand van feitelijk beschreven pasfoto’s. Zo wordt duidelijk wat lange tijd genegeerd is: dit was racistisch gemotiveerd geweld.