499 jaar na de Spaanse overwinning op de Azteken spoelt een naamloze conquistador op de oostkust van Mexico aan alsof hij daar door een tijdmachine is uitgespuugd. In klassiek ornaat maakt hij een tocht over de bergen, van Veracruz naar Mexico-stad, dezelfde route die Hernán Cortés in 1521 aflegde om de Azteekse stad Tenochtitlan te veroveren.
Door de ogen van de vermoeide en verbijsterde tijdreiziger (de Spaanse acteur Eduardo San Juan Breña is perfect gecast voor deze rol) zien we een door geweld en wreedheden geteisterd Mexico. De herinneringen en monologue intérieur van deze conquistador geven een extra historische dimensie en maken invoelbaar hoe het koloniale verleden doorwerkt in het heden. In de fraaie beelden van deze originele magisch-realistische roadmovie voert de harde werkelijkheid de boventoon.