Ikhet (Sound Pyramid)
Volgens de oude Egyptenaren was de grote piramide van Gizeh het eerste wereldwonder. Bekleed met gepolijste witte kalksteen werkte het oppervlak als een spiegel dat, beschenen door de zon, schitterde als een edelsteen en van verre zichtbaar was. Daarom gaven ze hem de naam Ikhet, wat ‘glorieus licht’ betekent.
Multimediakunstenaar Ali Santana refereert in zijn installatie aan dat ontzagwekkende licht. In een donkere ruimte creëert hij met licht, geluid en vibratie een intense fysieke ervaring: audio-reactieve ledlampen en een complexe geluidscollage worden gestuurd worden door de aanwezigheid en bewegingen van het publiek.
Het licht verandert voortdurend van kleur en patroon, terwijl het audio-ontwerp een synthese van ruis, ritmes en klanken laat horen die de persoonlijke gevoelens van veerkracht, angst, verdriet en frustratie van de kunstenaar reflecteren. En zo wordt het publiek ondergedompeld in, en onderdeel van een microkosmos waar alle zintuigen worden geprikkeld.