Alma, a Tale of Violence
"Ik was vijftien toen ik lid wilde worden van een bende." En om lid te worden moest Alma een moord plegen, zo simpel was het. Schijnbaar onbewogen opent Alma, inmiddels 26, haar confessie. Vijf jaar lang maakte ze onderdeel uit van de Mara's, één van de meest gewelddadige bendes in Guatamala, een land dat door agressie en criminaliteit in zijn greep wordt gehouden. Fotograaf Miquel Dewever-Plana en journaliste Isabelle Fougère laten Alma op diverse platforms haar verhaal vertellen: naast de interactieve web- en tabletversie is er ook een tv-documentaire, een foto-expositie en een tweetal boeken. In de interactieve variant komt alles samen. De kijker kan continu zelf heen en weer schuiven tussen twee boven elkaar geplaatste beeldenstromen. In het onderste scherm zien we Alma, die tegen een zwarte achtergrond haar verhaal doet: van haar initiatie in de bende tot aan het eindeloze gevecht, ook met zichzelf, om hem te ontvluchten. De tweede beeldenstroom, vergezeld door een immersieve geluidsmix, begeleid Alma's verhaal (dat in voice-over doorloopt) met door Dewever-Plana ter plaatse gemaakte foto's en tekeningen van Hugues Mìcal. In vier bijgevoegde modules wordt bovendien meer informatie gegeven over Guatamala, de Mara's, het geweld in het land en wat er aan te doen is.