Frame 394
De jonge, Canadese virtualreality-expert Daniel Voshart weet niet wat hij zich op de hals haalt wanneer hij een 3D-analyse van een van de meest besproken politiebeschietingen uit de recente Amerikaanse geschiedenis op internet zet. Op 4 april 2015 wordt Walter Scott na een routinecontrole vanwege een haperend remlicht doodgeschoten door een agent. Op het internet verschijnt een video van de gebeurtenis, door een voorbijganger gefilmd. In Toronto is Voshart uitermate geïntrigeerd door de beelden van de witte politieman die de vluchtende zwarte man acht keer in de rug schiet. Gealarmeerd raakt hij pas wanneerThe New York Timesbericht dat er “een object naast het lichaam van Scott werd gelegd.” Voshart analyseert het amateurfilmpje met geavanceerde computertechnieken en zet zijn eigen versie online. Met de tagline ‘South Carolina cop planting a taser next to body of Walter Scott’ ontketent prompt een storm aan reacties, voornamelijk haatcommentaren. De Canadees graaft verschrikt verder naar de waarheid en stuit op beeldje 394. Dit fascinerende verhaal levert een interessante bijdrage aan de verhitte discussie over racisme bij de politie.