One Day
We volgen een oudere man tijdens een wandeling over een mistig bergpad in China. De ene keer loopt hij met een tas, dan weer met zakken rijst, hout of grote emmers water. Het is ochtend, avond, nacht. De seizoenen veranderen en wij lopen mee; gedurende een gure winterdag en een aangename lenteochtend.
Door de ingetogen opnamen, de zachte, grijsgroene kleuren van het decor en het ontbreken van dialogen en muziek maakt deze korte film een aangenaam sobere indruk. Er ontstaat ruimte om te luisteren naar het geluid van de wind, de voetstappen van de man, de vogels. Er is tijd om te fantaseren over wie we eigenlijk volgen, waar deze persoon heen gaat en hoe zijn leven eruitziet. Pas aan het eind van de voettocht wordt een klein tipje van de sluier opgelicht.
One Day is een minimalistische reis die ons achterlaat met filosofische bespiegelingen over de manier waarop we invulling geven aan onze dagen.