Wild Wounded Animals
De angstaanvallen waar Jakob sinds zijn 21ste aan lijdt, weten hem te vinden wanneer op zijn kwetsbaarst is. Namelijk als hij zijn pasgeboren kind in zijn armen houdt. Terugdenkend aan zijn jeugd, en zich afvragend of die angst in de familie zit, zoekt de filmmaker zijn vader op, een weinig spraakzame jager. Aarzelend groeit er een dieper contact, vooral voelbaar als de vader bereid is om met zijn kerkkoor de Helplessness Blues te zingen.
Dit regiedebuut ontvouwt zich als een zeer persoonlijk zelfonderzoek, waarbij gevoelens van angst en vervreemding ook in suggestieve beelden worden vertaald. Beelden van beveiligingscamera’s, nachtopnamen van in het bos betrapte dieren, of het slachten van een hert geven visueel vorm aan van wat zich moeilijk onder woorden laat brengen in de intieme, voorzichtige gesprekken – die worden aangevuld met een ontroerende voice-over waarin Jakob zijn gedachten aan zijn kind toevertrouwt.
Wild Wounded Animals is een film die past in de traditie van indringende Scandinavische familieportretten. Over vaderschap, doodsangst, het doorbreken van wat voorbestemd lijkt, en de kracht van liefde.