Prison Valley
Zesendertigduizend inwoners. Veertien gevangenissen. 7.735 veroordeelden. Welkom in Fremont County, Colorado, beter bekend als Prison Valley. De gelijknamige webdocumentaire is gemaakt door regisseurs David Dufresne en Philippe Brault en geproduceerd door Alexandre Brachet, vorig jaar geselecteerd voor Doclab met Gaza/Sderot. Prison Valley is een road movie gekruist met het interactieve potentieel van internet. Vanuit zijn uitvalsbasis in het Riviera Motel reist de bezoeker door Prison Valley in een persoonlijke zoektocht naar de achtergronden van de gevangenisindustrie, om diverse betrokkenen te ontmoeten: de sheriff, een journalist, een gevangenisbewaarder. Maar hij is nooit alleen op zijn reis: de andere bezoekers zijn altijd zichtbaar, en op diverse punten in het verhaal heeft hij toegang tot 'interactieve zones'. Daar kan hij met medegebruikers én de betrokkenen live in discussie over de onderwerpen die de documentaire aansnijdt. Waar komt onze angst vandaan, waartoe dient deze? En waartoe leidt de vervlechting van winstbejag, werkgelegenheid en justitie? Tijdens IDFA creëert Alexandre Brachet een live versie van het project in de bioscoop.