Drawing Room
Beeldend kunstenaar Jan Rothuizen lijkt succesvol in elk medium. Na het perfectioneren van zijn half getekende en half geschreven kaarten van zijn geboortestad in De zachte atlas van Amsterdam, stapte hij vorig jaar moeiteloos over naar een interactieve versie van zijn tekenstijl in Refugee Republic. Nu waagt hij zich aan virtual reality. Drawing Room is zijn eerste virtuele tekening, geïnspireerd door het torenkamertje op het dak van de Bijenkorf. Het oudste warenhuis van Amsterdam nodigde Rothuizen uit om er een tijdje te verblijven. Om van het uitzicht te genieten, te zwaaien naar de mensen op de Dam of gewoon even niks te doen, dat mocht ook. De Bijenkorf nodigt sinds dit jaar allerlei creatieven uit om er inspiratie op te doen en iets te maken. Het is onderdeel van een nieuwe strategie, waarin het steeds minder om de producten gaat en steeds meer om het ervaren van de premium experience. Wat die precies inhoudt, zal Rothuizen je vertellen in zijn getekende werkelijkheid, waarin echt en onecht naadloos in elkaar overlopen. Hoe “premium” deze plek ook is, het uitzicht leidt niet direct tot inzicht. Kijk wel goed om je heen: zijn scherpe observaties zijn speels verdeeld over het virtuele canvas.