Accused no. 2: Walter Sisulu
In 1963 en 1964 stonden in Zuid-Afrika tijdens het Rivonia-proces tien anti-apartheidsactivisten van het ANC terecht, onder wie Nelson Mandela. Hoewel alle beklaagden uiteindelijk tot levenslang werden veroordeeld, gaf de rechtszaak de aanzet tot een internationaal proces dat uiteindelijk tot de afschaffing van de apartheid zou leiden. De 256 uur aan audio-opnamen van het hele rechtbankproces werden recentelijk gerestaureerd en gedigitaliseerd. Naast de documentaire The State Against Mandela and the Others maakten filmmakers Gilles Porte en Nicolas Champeaux op basis van dit geluidsarchief ook deze VR-ervaring, die je in de rechtszaal plaatst voor de getuigenis van Walter Sisulu, beklaagde nummer 2.
De ondervraging van Sisulu door openbaar aanklager Percy Yutar wordt in Accused no. 2: Walter Sisulu voorzien van zwart-witte animaties met de sfeer van een houtskooltekening. Die plaatsen je midden in de rechtszaal, tegenover Sisulu en onder de hoog boven alles uit torenende rechter. Op cruciale momenten verlaten we de rechtszaal, voor abstracte animaties die Sisulu’s pleidooi kracht bijzetten of flashbacks naar de gebeurtenissen die hij omschrijft. Zo leven we diep mee, terwijl Sisulu standvastig overeind blijft in het verhoor.