This Is Not a Movie
Toen hij twaalf jaar oud was, zag Robert Fisk de film Foreign Correspondent (Alfred Hitchcock, 1940). Sindsdien wist hij wat hij wilde worden: buitenlandcorrespondent, net als de door Joel McCrea gespeelde held in de film.
Fisk, 73 jaar inmiddels, maakte zijn droom waar, maar merkte al gauw dat de werkelijkheid zich niet aan filmwetten houdt. Vandaar de titel van dit portret van de nog altijd actieve auteur en oorlogsverslaggever: This Is Not a Movie. Oorlogen worden niet beslecht door journalisten, de slechteriken krijgen niet altijd hun verdiende loon. Toch ploetert Fisk voort, bezeten door het idee dat hij de wereld moet laten weten wat er in de brandhaarden gebeurt. Zijn devies: doe verslag van wat je met je eigen ogen ziet. Alleen dan kom je in de buurt van de waarheid.
Als Midden-Oostenexpert krijgt Fisk geregeld kritiek. Ook die komt aan bod in deze documentaire, die verder vooral laat zien hoe hij onvermoeibaar blijft zoeken naar de feiten.